1-9B Sveskjæret 5 moh. Tirpitz - Shetlandslarsen

Startpunkt: Håmmårbukta Friluftsområde.
Besøkspunkt: Vegkant, Sveskjæret

Turbeskrivelse:
Sveskjæret ligger utenfor Håmmårbukta friluftsområdet,
I dag, et fredelig vakkert området. Sporene i landskapet rundt fjorden forteller om den stadig gjentakende kampen om makt og frihet, som befolkningen blir dratt inn i og fikk lide for.
Bygdeborger fra Folkevandringstiden, Steinvikholmen slott, Nordiska 7 års krigen.

Tirpitz! Få hendelser har etterlat seg slik mangfold av spor, på så kort tid.
Som under tiden Tirpitz lå i Åsenfjorden i 1942.

Gradering: Grønn.
Lengde: 1Km
Stigning: 10m
Skilting: nei
Merking: nei
Kvalitet: Tør, skogsvei, sti.

Historie: Tirpitz - 2 Verdenskrig. –«Shetlands-Larsen»
«Tirpitz» oppholdt seg i Åsenfjorden, fra 16. januar til 29. oktober 1942.
Vi besøker steder og hendelser fra den tiden Tirpitz lå i fjorden. Churchill sendte 25. januar et notat til lord Ismay: «Å ødelegge eller bare å skade dette fartøy ville på dette tidspunkt være sjøkrigens største bedrift. Ikke noe annet mål kan sammenlignes med det (…)

Shetlands-Larsen:
Den 30. oktober ble Arthur kapret av Leif Larsen, Palmar Bjørnøy og to andre fra Shetlandsgjengen, mens fartøyet lå i bøye i Søvik. Arthur gjorde flere turer med agenter over Nordsjøen. Den ble benyttet under Operasjon Title, da den skulle slepe to Chariot-miniubåter til Norge for å senke Tirpitz». Tirpitz lå da i Åsenfjorden. Chariotene slet seg i en storm 16 km fra målet og «Arthur» måtte senkes av eget mannskap utenfor Tautra i november 1942 og mannskapet komme seg over til Sverige til
fots. Meningen var etter det hadde festet ubåtene under Tirpitz skulle gå i land her på Sveskjæret, og ta seg over til Sverige…
Kapteinen ombord var Leif Larsen fra Bergen, maskinist var Palmar Bjørnøy fra Gamlem. Etter krigen ble fartøyet hevet, overlevert til eierne og brukt som fiskefartøy igjen.
Leif Andreas Larsen («Shetlands-Larsen») (født 9. januar 1906 i Bergen, død 12. oktober 1990) var den mest kjente av Shetlandsgjengen under andre verdenskrig. Han ble en av de høyeste dekorerte allierte soldater og ble to ganger tildelt Krigskorset med sverd, Norges høyeste utmerkelse.
Han meldte seg tidlig i januar 1940 som frivillig til den finske vinterkrigen. Larsen kom inn i Svenska Frivilligkåren, der han tjenestegjorde under Gösta Benckert. Avdelingen hans ble satt inn ved Sallafronten. Da krigen mellom Finland og Sovjetunionen var over, tok norske og svenske frivillige seg tilbake til sine hjemland. Larsens følge ble undervegs møtt med budskapet om Tysklands angrep på Norge. Både nordmenn og svensker fortsatte da mot Norge for å delta i kampen mot inntrengerne.
Under felttoget i Norge i 1940 kjempet Larsen i Gösta Benckerts kompani på Kongsvinger festning og videre i Glåmdalen
Larsen forlot Norge ombord på MK «Motig I» 9. februar 1941 og ankom Lerwick 11. februar. I Storbritannia gikk han inn i marinen. Han ble sentral i Shetlandsgjengen, en norsk marineavdeling under britisk kommando som fraktet flyktninger og agenter frem og tilbake mellom Norge og Shetland. Larsen hadde gode lederegenskaper.
Han gjorde 52 turer over Nordsjøen, fra 1941 til høsten 1943 i vanlige fiskeskøyter, blant disse MK «Arthur». Larsen forsøkte også å senke slagskipet «Tirpitz» ved å smugle torpedoer inn i Trondheimsfjorden. For dette mottok Larsen en Conspicuous Gallantry Medal fra Storbritannia, som den første utlending. Han fikk også Krigskorset for dette forsøket på å senke Tirpitz, da han kom seg langt forbi fiendens linjer og var bare 16 km fra målet da dvergubåtene slet seg i en storm.

Beskrivelse se: Turguide1 ExploreStjørdal
Tema: Samferdsel -Ufredstid & Landevern.

Ansvarlig:©Kjentmann.no
www.Kjentmann.no/ Kartfirma Roar Valstad