12D-7A sign Svartnesset. Vegmiljø 1859

Startpunkt: 1: Murvika . 2: Hommelvik

Besøkspunkt: Signaturen på Svartnesset "Vegmiljø Gjevingåsen 1859-1876".

Turbeskrivelse:
Malvikstien godt tilrettelagt fjordsti, går langs vegtrasse fra 1859 og jernbanelinja fra 1876.

Gardering: Grønn.
Lengde: 4,3km rundtur
Stigning:
Skilting: ja
Merking:
Kvalitet: Grusset sti, skogssti

Historie:
Den 4.oktober 1856 var den første bru over Stjørdalselva ferdig. Etter den tid et kostnadskrevende prosjekt.
Den 18 oktober samme år ble brua overlevert til oppdragsgiver Nordre Trondheim Amt. Dette bruprosjektet innebar at man skulle bygge heilt ny veg fra til Hommelvik nede i sjøkanten rundt Gjevingåsen hvor jernbanen gikk før motorveg igjennom Gjevingåsen.
Veien var planlagt av brukonstruktøren C.WBergh, (Men aner ifra Berg i Lånke) og arbeidet skulle fortsatt ledes av løytnant Lossius.
Arbeidet med vegen skulle begynne med en gang når brua var ferdig, men pengene strak ikke til, vegarbeidet utsatt til 1858, og ferdig 1859.
Vegen ble en kort flatmarks drøm for folket. 1 1872 bestemte Stortinget at det skulle bygges mellomriksjernbane Trondheim- Storlien som skulle legges i vegtraseen rundt sjøen.
I 1875 startet arbeidet med jernbanen fra Hommelvik og åpnet 1882.
Veganlegget langs sjøen varte i 17 år, det må sies å være en kostbar affære. Igjen måtte vegen krype opp på Gjevingåsen.

Beskrivelse se: Turguide1 ExploreStjørdal
Tema: Samferdsel – Veganleggene i Gjevingåsen.
Ansvarlig: ©Kjentmann.no
www.Kjentmann.no/