8-2I Flymyra – Angrepet på Slagskipet Tirpitz

Utgangspunkt Kalkgruva Mølskdalen.

Besøkspunkt: Flyvrak Halifax W1041 ZA-B 10 Squadron

Gradering: Blå
Lengde: 2,7 km
Stigning: m
Skilting: Ja
Merking: Blåmerket
Kvalitet: Skogsveg, Sti/Kløvsti

Historie: Den 27. april 1942
Til tross de manglende innvirkningen under angrepet på Tirpitz, den 30/31mars, var Winston Churchill fast bestemt på at Tirpitz måtte senkes eller bli skadet, og et nytt luftangrep ble planlagt.

Ved 8 tiden kvelden den 27 april 1940, tar 40 fly av fra forskjellige flybaser i nord England, setter kursen over Nordsjøen for å angripe Tirpitz.
Nok en gang skulle Halifax-bombefly fra 10, 35 og 76 skvadroner brukes.
I tillegg skulle seks Lancasters fra 44 Squadron og seks Lancasters fra 97 Squadron fly fra Lossiemouth.

I likhet med angrepet i mars, skulle denne operasjonen utføres i to faser. Flyene fra 44, 76 og 97 skvadroner som hver skulle bære en bombe på 4 000 pund som skulle slippes fra 6000 fot, ville åpne angrepet. De ville også bære 500 pund bomber for bruk mot flak- og søkelysposisjoner.

I den andre fasen skulle 10 og 35 Squadron Halifax-fly fly over Tirpitz og slippe miner fra 150 fot for å slippe minene langs skipets lengde mellom skipet og kysten. Hver Halifax skulle frakte fire 1000 kg miner.

Den 27. april 1942, klokken 20:40- tar Halifax W1041 ZA-B av fra Lossiemouth i Skottland.
Om bord Vingekommandat Bennett, 2-pilot Walmsely, navigatør Eyles, bomber/skytter Forbes, skytter Murray, haleskytter How og system operatør Colgan. På veg inn fjorden ser de at fjorden er røyklagt opp til 110 meter fikk han ikke sluppet bombelasten, gikk over fjorden for å gjøre et nytt forsøk. Under sine angrep ble de beskutt fra trolig de mest slagkraftige luftvernstillinger tyskerne hadde etablert i Norge. Såkalt flak fra begge sider av fjorden, samt Tirpitz selv. Flyet ble truffet, det brøyt ut brann på vingen indre motor på styr bord side. Skytterhuset bak ble truffet, slik at haleskytter M.How fikk kutt i ansiktet.
Bennet hadde fått flyet i slik høyde og satt flyet imot Sverige, han ba mannskapet hope ut, Bennet var den som hopet sist ut i ca. høyde meter over bakken. Flyet gikk så vit klar av Rulen, deiset i bakken her på myra, som i etter kant går under navnet Flymyra.
Tre av mannskapet ble deretter tatt til fange og tatt POW mens resten unngikk fangst og kom til Sverige og tilbake til Storbritannia.

Av de 40 fly som gav seg av vender 35 fly tilbake til sine baser, 5 fly blir skutt ned, 13 flyvere dør under angrepet den 27 april.

http://www.archieraf.co.uk/archie/27_28april1942.html