8-6B Alby Kalkbrudd 1899-1908 (steintippen)

Startpunkt: Kalkbruddet Mølskdalen.

Besøkspunkt: Ingangen Alby Kalkbrudd.

Gradering: Grønn
Lengde:1,2 km
Stigning: 160m
Skilting: Ja

Historie:
Alby Kalkbrudd.
Vi skal til en mindre kjente kulturskatt i Stjørdal og industri historie.

Uten jernbaneforbindelsen til Sverige har aldri Alby kalkbrudd i Flora kommet til.
1879 åpnet Norrländska tvärbanan mellom Östersund og Torpshammar.
1881 Åpnet Meråker banen.
1881 Norra stambanan ved Ånge med tilknytning sør Sverige ferdig.
1882 Trondheim og Östersund
Navnet Alby, kommer fra et lite tettsted i Ånge kommune mellom Östersund og Sundvall.
.
Alby ligger ved fossefall i elven Ljungan(fno; ógn-den forskrekkelige).
Elva var en del av oldtidens ferdselsveg mellom Østerbotn Selånger/ Sundsvall – Østersund og videre til Norge.
Kraften fra den elven var starten på et av nordens industri eventyr, som Flor byggen tok del i noen få korte år.
1891 oppdaget 2 kanadiere Kalsiumkarbid, et fargeløst salt, fremstilt igjennom en reaksjon mellom brent kalk og koks. For å produsere ett tonn kalsiumkarbid går det med 600 kg koks, rundt 1 700 kg kalkstein, 15–20 kg elektrodemasse og 3 000 kWh elektrisk kraft
Årene 1888-1892 fikk Albert Petersson sin utdannelse som kjemiingeniør ved Eidgenössische Technische Hochschule i Zürich, Sveits.

I 1894 ble han medarbeider av Henri Moissan og hans assisten Bullier som grunnla karbidindustrien i Europa.

Karbidfabrikken i Alby:
I 1896 ble Alby Calcium Carbid AB, Petersson ble ansatt som selskapets første direktør og drifts-leder.
1899 bygde Alby Alby Calcium Carbid AB taubane fra bruddene i ned til jernbanen i Flora.
1901var det krise i karbidindustrien, nytt selskapet ble startet, Alby Carbidfabrikk AB. Petersson fortsatte som direktør. Petersson var en av de fremste på sitt felt, utviklet helt ny smelteteknologi for Alby.
Alby-ovnen Swedischer Ofen var i sin tid en svært stor karbidovn, mer effektiv og arbeidssparende med kontinuerlig påsetting av råmaterialer på toppen og tapping av flytende karbid i bunnen av ovnen.

På tross av at kapasiteten ved karbidfabrikken i Alby ble utvidet til 14000 års-tonn karbid, var etterspørselen større. Barton var derfor interessert i å anlegge en fabrikk i Norge med tilgang til tilstrekkelig elektriske kraftmengder og adgang til isfri havn.

Dr. Petersson fikk som leder av Albyfabrikken i oppdrag å skaffe kontakt med interesserte norske kretser. Det ble opprettet kontakt med Sam Eyde og svenskene Knut Tillberg og Marcus Wallenberg. Eyde-konsernet tilbød seg å bygge ut Tyssovassdraget.

I 1906 ble Meraker Karbidfabrikk i Trøndelag rammet av brann. Sun Gas Co overtok aksjemajoriteten og dr. Petersson ble generaldirektør for det nye A/S Meraker Elektriske Kraft og Smelteverk.

I september 1906 startet byggingen av karbidfabrikken i Odda.
17. november 1906 forandret Albyfabrikken navn til Alby United Carbide Factories Ltd.

1913 Karbid- og cyanamidfabrikken på Sunndalsøra.

1908 var det slutt på drifta ved Alby kalkbrudd i Flora, taubane revet I 1918-19 og flytta til Ytterøya.
Mange I Flora hadde sin arbeidsplass i kalkbruddet i tiden det varte.
Det ble brutt ca. 50 tonn om dagen.