12C-7B Hellskogen 103moh. Vegmiljø1835

Startpunkt: Parkeringsplass Gjevingåsen
Besøkspunkt: Hellskogn Vegmiljø Gjevingåsen 1835

Tur beskrivelse:
For å komme opp fra eller ned til gamle E6.


Turmål 12B-7A,B,C …. Følger veglei fra ca. 1700.
Turmål 12C-7A,B;c… Følger veglei - 1835.

«Gjevingåsen med sine mange styrtninger og mørke slukter, knytter de seg forunderlige historier og fortellinger om illgjerningsmenn og farende fant. Reisende fra øst og vest hadde vis respekt for dette vegstykke, få drog sjelden aleine over «åsen». Bli med på den eventyrlig oppdagelses ferd over Gjevingåsen

Gradering: Umerket
Lengde:
Stigning:
Skilting: Ingen skilting.
Merking: Ingen merking.
Kvalitet: Tør, skogsvei, sti.
Ansvarlig: ©Kjentmann.no ©Kartfirma Roar Valstad

Historie:
Vegmiljø Gjevingåsen med sine mange generasjoner veger forteller hvorledes vegene best mulig måte ble lagt i landskapet ut i fra rammevilkårene til enhver tid eksisterte
Gjevingåsen vegmiljø består av 5 generasjoner hovedveger mellom ferjemanns plassen ved Hell/ Hus og Hommelvik. , + finnes også andre interessante samferdsel linjere over Gjevingåsen.
ExploreStjørdal blir du kjent med disse vegfarene:

Turmål 12A-7A,B,C… ride-kløvveg 1500.
Turmål 12B-7A,B,C… Kjøreveg 1700.
Turmål 12C-7A,B,C.. Fransk prinsipp 1835.
Turmål 12D-1 Chausse 1859.

Det franske prinsipp – aksept for kjøreveger:
Nye krav til veger, påvirket fra “L’Ecole Nationale des Ponts et Chaussées” i nærleiken av Paris. I Norge var disse prinsippene også kjent, men å bygge veger av europeisk standard var ikke realistisk. Men noen særdrag kunne de bruke: å bygge veger med «lige linjer» eller de rette linjers prinsipp. Vegen skulle ta seg godt ut, gå rett fram, veg akslene skulle være avgrensa mot grøfta på kvar side, gjerne mura opp, lengdeprofilen skulle væra jamn over alle små dumper og døljer (søkk) i terrenget.
Vegen kunne være bratt, bakke opp og bakke ned, men han låg som ei stram snor i terrenget.
Vegene var ramma inn med steinmurer mot grøftene, med stabbesteiner eller rekkverk der det var nød synt. Vegbanen skulle ha ei overhøgd på midten slik at vatnet rann ut til kvar side, alle steder der det var naturlig skulle det bygges stikkrenner slik at vatnet vart leda under og vekk fra vegen. Det skulle helst være grus på kjørebane, men hva som var inne i veg kroppen var ikke så farlig, en kunne godt bruke sagflis, bar og kvist, det var stort sett av kjerrer og lette vogner som skulle gå der.

Beskrivelse se: Turguide1 ExploreStjørdal
Tema:Samferdsel
Ansvarlig: ©Kjentmann.no ©Kartfirma Roar Valstad.
www.Kjentmann.no/