Karljohansvern C, Horten Historisk Tursti 3C

Om turen

Type: Fottur
Lengde: 1.007 km
Turen går: Rundtur
Varighet: 1 timer
Gradering: Enkel
Høydemeter totalt: 7
Sesong: Hele året
Område: Oslofjorden

Beskrivelse

De historiske turstiene i Horten er et samarbeid mellom Borre Historielag, DNT Horten og Horten kommune. Turbeskrivelsen er skrevet av Alf Breda i 1996 og revidert av Jan Ingar Hansen og Ole Jan Aasen i 2013 og 2021. Turbeskrivelsen har referanser til tallene i bildekartet som er bilde nummer 2 i bildekarusellen.

Turen er en naturlig forlengelse av Tur 3 A og B, Karljohansvern A og B.

1. Parkering/Start/Sykehustomta. Da Verftet ble bombet 23. februar 1945, ble sykehuset også truffet og satt i brann. Området har senere vært brukt som parkeringsplass. Sykehuset ble bygd i 1841 for ansatte ved verftet og de som tilhørte marinen. Bygningen besto av en nær 40 meter lang hovedbygning med to kortere sidefløyer, badehus og en omliggende park. Der spilte ofte Marinemusikken om søndagene. Gaten fram til kirken ble stedets promenadegate.  

2. Sjøkadettbrakka/Blåkraven (1851) het opprinnelig Søemilitære korpskaserne og var i to etasjer med innlagt vann og gassbelysning. Gjennom årene har kasernen huset underoffiserer, vært kontor og boliger for offiserer. I 2000 ble kasernen solgt til Horten boligbyggelag og gjort om til et borettslag med navnet Blåkraven. Navnet Blåkraven fikk bygget etter den blå kraven som marinegastene bærer på sine skuldre over skjorten.

3. Kirken. Garnisonskirken sto ferdig i 1855 og har 950 sitteplasser. Den er tegnet av Christian Henrik Grosch, som blant annet har tegnet Universitetet i Oslo og Oslo Børs. Kirken er i nygotisk stil. Kirken ble innviet 22. august 1855 med kong Oscar, kronprinsen og arveprinsen tilstede. Kirken ble overført til Horten kommune i 1962 da marinen flyttet til Bergen. På loftet ligger en stor stein klemt fast mellom reisverket. Steinen ble 23. februar 1945, da verftet ble bombet og en bombe traff bakken utenfor kirken, slynget opp i luften, gjennom takket og ned på loftet. 

4. Garasjetorget. Rundt torget ligger det flere garasjer, beregnet for basen og distriktets biler. Her var det også kjørekontor. Mange av disse garasjene benyttes nå som utsalgssteder og verksted for kunstnere og andre. Torget er en populær møteplass på søndagsturen eller som «myldreplass» i turistsesongen. I enden av garasjetorget ligger torpedoverkstedet, oppført i 1964. Nå er dette øvelseslokale for Marinemusikken. På veien fra garasjetorget, bak ubåten, ligger Artilleriverkstedet opp-ført 1917. I dag er dette konferanse- og konsertlokale. Kulturområdet har en grunnflate på 2000 m2 og har etablert seg som Hortens storstue på kulturområdet. 

5. Magasin A og B. Magasin A var i sin tid den største murbygningen i Norge. Det ble bygd i 1861-1864 og var 157 m langt og 15,7 m bredt. Det skiller seg fra Magasin B, bygd i 1839, ved de innvendige runde takkonstruksjonene. Dette fordi A skulle være en del av festningsverket og skulle ha en kanonstilling på taket. I februar 1945 ble Karljohansvern bombet, og Magasin A fikk flere treffere, men uten større skader. På Magasin B derimot, forsvant en tredjedel av bygget etter en fulltreffer. Under bombingen forsvant den flotte våpensalen ved Marinemuseet som inneholdt våpen, sabler og kanoner fra 1800-tallet.  

Marinemuseet ble etablert i 1864 og har i dag utstillinger på et 2.000 m2 stort areal. Utstillingene dekker storhetstiden i den dansk-norske marinen og kanonbåttiden, oppbyggingen av en norsk marine etter unions-oppløsningen i 1905 og utviklingen før, under og etter de to verdenskrigene. Museet har 150 fartøysmodeller og mange interessante gjenstander. 

Preus museum er et skattkammer for fotografer med utstillinger, teknisk utstyr og fotolitteratur – i en ominnredet historisk bygning. Preus fotomuseum ble åpnet i 1976 i Langgata som en privat samling for Preus Foto AS. I 1994 kjøpte staten samlingen som dannet grunnlaget for det nasjonale fotomuseet. Leif Preus ble i 2003 utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs orden for sitt arbeid.

6. Magasinkanalen. Mellom magasinene ligger magasinkanalen som ble bygd for at fartøyene kunne laste det de trengte for tokt eller beredskap. Store porter med tilhørende kraner i alle etasjer på magasinene gjorde lastejobben enkel og rask. Kanalen ble påbegynt i 1840 og sto ferdig i 1869. Den er 160 m lang og 14,1 m bred. Grunnforholdene var elendige, og byggingen bød på store utfordringer. 

7. Fregatten – KNM Narvik er en Oslo-klasse fregatt, bygd på verftet i Horten. Det var i tjeneste fra 1964 til 2007 da den ble overtatt av en stiftelse og åpnet i 2016 som museumsskip. En Venneforening bidrar i stor grad til vedlikeholdet - og ved å skape et sosialt liv ombord. Fregatten er også tilgjengelig via Marinemuseet, når dette museet er åpent. Fregatten har sine egne åpningstider.

8. Ubåten – KNM Utstein er en Kobben-klasse ubåt som var i tjeneste fra 1965 til 1990. Har siden 1998 vært en del av Marinemuseets utstilling knyttet til «Kald krig-perioden». Ubåten er åpen for publikum i Marinemuseets åpningstid.

9. Det hvite hus er reist i 1839. Her ble ammunisjonen laborert (satt sammen). Laboratoriet var en av de få bygningene som ikke ble ødelagt under bombingen i februar 1945. Opprinnelig hadde bygningen ikke en andreetasje, men for å gi arbeidsplasser nok etter krigen fikk marinen dispensasjon til å bygge arkene.

Adkomst

Parkering ved sjukehusbrygga KJV

Stoppesteder

KJV i gangavstand fra Horten rutebilstasjon